poniedziałek, 3 grudnia 2012

Objawy autyzmu


Objawy autyzmu



Należy pamiętać, że pojedynczy objaw występujący u dziecka nie jest równoznaczny z występowaniem autyzmu, lecz występowanie kilku z nich jest już wskazaniem do bardziej wnikliwej obserwacji dziecka.
Deficyty i dysfunkcje w porozumiewaniu się - zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym:
  • opóźnienie lub zupełny brak w rozwoju mowy, który nie jest kompensowany za pomocą gestów lub mimiki jako alternatywnego sposobu porozumiewania się;
  • brak reakcji na własne imię, nie wykonywanie poleceń, niewskazywanie przedmiotów na polecenie (wydaje się, że dziecko jest głuche);
  • niewskazywanie obrazków w książeczkach, dziecko nie lubi gdy ktoś mu czyta, zamyka książeczkę lub usta czytającego;
  • branie ręki dorosłego by coś nią pokazać - dziecko nie posługuje się własnym palcem.
Nieprawidłowości w rozwoju społecznym, zwłaszcza w zdolności do uczestniczenia w naprzemiennych interakcjach społecznych:
  • ignorowanie ludzi (ludzie służą za narzędzia)....bierze rękę mamy by coś mu podała, wchodzi po mamie by coś zdobyć, nie traktuje jej jak osoby z którą można wejść w interakcje;
  • nieinteresowanie się innymi dziećmi, samotne zabawy, preferowanie samotności;
  • niewyciąganie rąk do ludzi;
  • nieuśmiechanie się w sytuacjach społecznych;
  • dziecko z autyzmem nie lubi bawić się w chowanego lub w "A ku-ku";
  • brak kontaktu wzrokowego bądź kontakt krótki, wymuszony;
  • brak naśladowania (nie naśladuje ruchów ciała, odgłosów);
  • bierność (siedzi spokojnie, nie domaga się uwagi, jest grzeczne);
  • nieposzukiwanie kontaktu z innymi osobami w celu dzielenia emocji (dziecko z autyzmem nie pokazuje, że coś go interesuje, że podoba mu się zabawka). Normalnie przychodzi i pokazuje, ze coś znalazł, dostał lub chce by mama mu coś dała. Dziecko powinno wskazywać palcem na przedmiot, którym jest zainteresowane lub o który prosi;
  • nieposzukiwanie pocieszenia i nieoferowanie go innym - brak empatii (gdy dziecko się uderzy lub przestraszy nie przychodzi by się pożalić);
  • małe zainteresowanie kontaktem fizycznym z innymi osobami (dziecko nie lubi się przytulać, wygina się i sztywnieje gdy jest brane na ręce);
  • brak zabaw "na niby" ( już 18 miesięczne dziecko powinno kłaść misie/lale spać, dać jej jeść, pić z kubeczka, udawać, że rozmawia przez telefon).
Obecność sztywnych wzorców zachowania, aktywności i zainteresowań:
  • niewłaściwy sposób wykorzystywania przedmiotów/ nietypowa zabawa niezgodna z przeznaczeniem zabawki (np. bawi się samochodzikiem wpatrując się w jego koła lub odwraca samochód i rusza kołami - może to trwać bardzo długo-kilka godzin)lub bierze zabawki do buzi, manipuluje nimi bezmyślnie lub rzuca nimi o ziemię;
  • przybieranie nietypowych póz;
  • silna potrzeba identyczności w otoczeniu (zawsze wybiera tą samą drogę, wszystko musi stać w określonym miejscu i nie można tego przestawić, nie lubi zmian w rozkładzie dnia);
  • noszenie talizmanów (przedmioty bez których nie wyobraża sobie życia - może to być kawałek rurki, kamyczek, piórko...obojętnie co).
Zaburzenia związane z przetwarzaniem bodźców sensorycznych:
  • niezwykłe zainteresowania wzrokowe (dziecko lubi oglądać tv z bliska, wpatruje się w słońce, żarówki lub lustra, wertuje książeczki nie oglądając obrazków, mruży oczy, wpatruje się w pyłki, cienie, światło padające na ziemię, macha rączkami przed oczami, kiwa się, kręci w kółko, wpatruje w jeden punkt, "zamyśla się", patrzy "przez" osobę);
  • nietypowe reakcje na dźwięki (boi się odkurzacza,suszarki do włosów, wiertarki czy innych urządzeń,zatyka i odkrywa uszy, lubi zabawki dźwiękowe i bawi się nimi cały czas, rzuca przedmiotami, reaguje tylko na cichy głos lub piszczy);
  • brak reakcji na ból, zimno lub gorąco (nie płacze gdy się uderzy);
  • nietypowa reakcja na dotyk : nie lubi być głaskane, przytulane lub uwielbia się mocno przytulać, wciskać w ciasne przestrzenie, być ugniatane poduszkami. Nie lubi obcinać paznokci, smarowania twarzy kremem. Nie lubi nosić ubrań - rozbiera się, chodzi na palcach lub pociera dłońmi lub stopami o różne powierzchnie ( szorstka ściana, wykładzina). Zachowania autoagresywne (dziecko może się gryźć, szczypać, wyrywać włosy, wkładać palce do oczu...);
  • nietypowa reakcja na zapachy, nadwrażliwość smakowa (wybiera tylko niektóre potrawy, nie lubi kuchni lub uwielbia w niej przebywać, wącha rzeczy które mają zapach, zjada rzeczy niejadalne, często trzyma coś w buzi lub obwąchuje, gryzie ubrania.
Należy pamiętać, że pojedynczy objaw występujący u dziecka nie jest równoznaczny z występowaniem autyzmu, lecz występowanie kilku z nich jest już wskazaniem do bardziej wnikliwej obserwacji dziecka.

(info zasięgnięte ze strony )

Tym wzorowałam się gdy po raz pierwszy pomyślałam że Oliwka może mieć autyzm. Wiele z tych w/w przykładów sprawdziło się.
Do tej pory:
patrzy "przez" osobe
mruży oczy
macha rączkami  (zazwyczaj z radości)
mimo ponad 3 latek nic nie mowi
kręci się w kółko
boi się różnych dzwięków np blendera
wysługuje się moimi rękami
nie wykonuje poleceń (chociaż jest dużo lepiej niż na początku)
bawi się sama (lubi oglądać sama książeczki)
brak empatii i brak reakcji na ból...
lekkie zachowania autoagresywne typu wyrywanie włosów
itd itp.

PRZED NAMI JESZCZE BARDZO ALE TO BARDZO DUŻO PRACY.


Jeśli chociaż kilka z tych przykładów dotyczy Twojej pociechy skieruj się z dzieckiem do psychologa dziecięcego to nic nie kosztuje a możesz zaoszczędzić mu wiele cierpienia, ponieważ autyzm wczesno dziecięcy który "ujawni się szybko" ma bardzo dużo szanse na normalne funkcjonowanie.




1 komentarz:

  1. Mam podejrzenia ze moja corka rowniez moze miec autyzm.Wczesniej jakos mnie nic nie niepokoilo poprostu myslalm ze jest troche inna.Ma juz 10 lat .Wszkole nie bawi sie z dziecmi , nie rozmawia jest niepokojaco grzeczna jak na swoj wiek.Uwielbia porzadek.Na codzien w domu zachowuje sie normalnie jest wesola bawi sie smieje bywaja jednak sytuacje gdy nie mozna do niej dotrzec jakby sie zaciela nie moznaz niej nic wydobyc by sie dowiedziec co jej dolega i jaki ma problem.Ma klopoty z nauka.Prosze napisac co Pani o tym sadzi czy powinnam z nia isc do psychologa.Robilam jej badania w poradni i stwierdzono ze rozwija sie normalnie ja mam jednak watpliwosci.

    OdpowiedzUsuń